Hollandsk baserede Vos Logistics udvikler et nyt koncept - hotwheels - hvor gaslastbiler anvendes til at køre op til 35.000 km om måneden.
Virksomheden har testede i første omgang konceptet med fem lastbiler fra Iveco i 18 måneder.
Testen har været så stor en succes, at Vos Logistics senere købte yderligere fem Iveco Stralis til langturstransporter og planlægger yderligere udvidelser af konceptet. Det oplyser transport- og logistikfirmaet i en pressemeddelelse.
Lastbilerne kører på flydende naturgas (LNG = liquefied natural gas) og er hver især forsynet med to tanke, som giver bilerne en rækkevidde på op til 1000 kilometer.
Vigtigt at køre mange kilometer
LNG reducerer CO2-emissionerne med op til 15 procent sammenlignet med diesellastbiler. Både investering og vedligeholdelse er dyrere for LNG-lastbiler end for diesellastbiler. Til gengæld er gas billigere end diesel i størstedelen af Europa, og samtidig har gas en mere forudsigelig prisudvikling end diesel. Dermed bliver kørsel over mange kilometer vigtigt for at opnå konkurrencedygtige priser på transporter med LNG-lastbiler, forklarer Vos Logistics.
For at optimere fordelene ved LNG-lastbilerne anvender Vos Logistics lastbilerne på ruter, hvor der skal køres mange kilometer mellem Benelux-landene, Frankrig og Sverige.
Vos Logistics har samtidig udviklet konceptet hotwheels til transportruter med stort volumen – og hvor der er høje krav i form af hastighed, sikkerhed og pålidelighed. Med omhyggelig planlægning for både chauffører og lastbiler betyder hotwheels, at LNG-lastbilerne er i drift non-stop med en produktion på op til 35.000 kilometer om måneden pr lastbil.
”Hotwheels udløser fuldt ud potentialet i LNG. En stor emissionsbesparelse opnås med den høje produktion på lastbilerne, og samtidig bliver løsningen mere omkostningseffektiv,” fastslår Wojciech Cybulsky, driftschef i Vos Logistics.